Omurilik Sıkışması Nedir?

Omurilik sıkışması, omuriliğinize baskı uygulayan herhangi bir durumdan kaynaklanır. Omuriliğiniz, mesajları beyninizden kaslarınıza ve diğer yumuşak dokulara ileten bir sinir demetidir. Omuriliğiniz sırtınızdan aşağı doğru ilerlerken, omur denen bir dizi omurga tarafından korunur. Ayrıca vücudunuzu dik tutar. Omuriliğinizin sinirleri, omurlar arasındaki açıklıklardan kaslarınıza doğru ilerler.

Omurilik sıkışması, boynunuzdan alt sırtınıza kadar herhangi bir yerde meydana gelebilir. Belirtiler arasında uyuşma, ağrı ve halsizlik yer alır. Sıkışmanın nedenine bağlı olarak semptomlar aniden veya kademeli olarak gelişebilir ve destekleyici bakımdan acil cerrahiye kadar her şeyi gerektirebilir.

Omurilik sıkışmasına ne sebep olur?

Omurilik sıkışmasının en yaygın nedenlerinden biri, osteoartrit olarak bilinen omurganın kemiklerindeki kademeli aşınma ve yıpranmadır. Bundan omurilik sıkışması geliştiren kişiler genellikle 50 yaşın üzerindedir. Omurilik sıkışmasına neden olabilecek diğer durumlar çok aniden bile daha hızlı gelişebilir ve her yaşta ortaya çıkabilir:

• Skolyoz
  • Omurga yaralanması
  • Omurga tümörü
  • Belirli kemik hastalıkları
  • Romatizmal eklem iltihabı
  • Enfeksiyon

Omurilik sıkışmasının belirtileri nelerdir?

Omurilik sıkışmasının belirtileri, nedene bağlı olarak hızlı veya yavaş gelişebilir. Yaralanmalar ani semptomlara neden olabilir. Tümörler veya enfeksiyonlar, günler veya haftalar içinde gelişen semptomlara neden olabilir. Omurganın aşınması ve yırtılmasının semptomlara neden olması yıllar alabilir. Ayrıca yaygın olan semptomlar şöyledir:

• Boyun, sırt veya belde ağrı ve sertlik
  • Kollara, kalçalara veya bacaklara yayılan yanma ağrısı
  • Kollarda, ellerde veya bacaklarda uyuşma, kramp veya güçsüzlük
  • Ayaklarda his kaybı
  • El koordinasyonunda sorun
  • Cinsel yetenek kaybı

Aşağıda ciddi yardım almanız gereken durumlar şu şekilde belirtilmiştir.

• Bağırsak veya mesane kontrolü kaybı
  • Bacaklar, iç uyluklar ve bacakların arkası arasında şiddetli veya artan uyuşma
  • Bir veya iki bacağına yayılan, yürümeyi veya sandalyeden kalkmayı zorlaştıran şiddetli ağrı ve halsizlik

Omurilik sıkışması nasıl teşhis edilir?

Omurilik sıkışmasını teşhis etmek için doktorunuz size semptomlarınız hakkında sorular soracak ve eksiksiz bir muayene yapacaktır. Muayene sırasında his kaybı, halsizlik ve anormal refleksler gibi omurga sıkışması belirtileri arayacaktır. Teşhisinize yardımcı olacak testler yapıldıktan sonra sonuç ortaya çıkar.