İlk Protez Kullanmadan Önce Bilmeniz Gerekenler

İlk kez protez kullanmaya başlayacak olan bir amputenin dikkat etmesi gereken birtakım hususlar vardır. Ampute, bir uzvun cerrahi işlem neticesinde vücuttan alınması demektir.

Ampute olan bir hastanın bu işlem sonrasında 60–120 gün sonrasında kalıcı test protezine kavuşması gerekir. Kaza ya da yaralanma gibi durumlarda 60–70 gün sonrasında proteze geçiş yapılabilir. Dolaşım bozukluğu ya da diyabet gibi durumlardan dolayı ampute edilmiş olan kişilerin 90–120 gün beklemesi gerektir. Fakat bahsetmiş olduğumuz bu süreler hastanın genel sağlık durumuna göre de değişkenlik gösterir.

Mersin Ortopedi tedavisi için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Protez uygulaması öncesinde dikkat edilmesi gereken birtakım şartlar vardır. Bu şartları listeleyecek olursak şöyle belirtebiliriz:

• Bandajlama
  • Kontraktürü engelleme (uzuvda açı kaybı)
  • Fiziki durumunu yükseltmek
  • Psikolojik durumunu yükseltmek

Güdük Çorabı

Ampute işlemi sonrasında vücutta kalan parçaya güdük adı verilir. Ameliyat sonrasında pansuman yapma döneminin bitmesi ve dikişlerin alınmasıyla bandajlama işlemine geçilir ve bu süreç ilk protezi kullanmaya başlayıncaya kadar devam eder. Bandajlama yapılmasının amacı güdük olan bacağın şekillenmesini sağlamak ve kan dolaşımının düzene girmesidir.

İlk Protez Kullanmadan Önce Bilmeniz Gerekenler

Bandajı kullanmanın asıl ve önemli nedeni bacakta meydana gelecek olan ödemin yani şişkinliğin giderilmesini sağlamaktır. Protez yapılırken ödem ne kadar az olursa o kadar iyidir.

Eğer bandajlama az ya da başarılı bir şekilde yapılmazsa bu durumda yapılan protez birkaç hafta sonrasında bol gelebilir.

Mersin menisküs tedavisi için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Kontraktür

Bazı hastalarda ampute işlemi sonrası ağrılı bir iyileşme süreci olabilir. Bu ağrıların ortadan kaldırılması için de genelde güdük bacak ekleme doğru çekilir ve ağrının rahatlatılması beklenir. Bu yanlış bir duruştur. Çünkü bacak olması gerektiği açıyla kalmalıdır. Bu süreçte bacak şeklini almaya devam edeceğinden dolayı yanlış şekil almış bir bacakta protez istenilen sonucu vermeyebilir.

Fizik Tedavi

Ampute işlemi sonrasında biraz bekledikten sonra doktor kontrolünde hastanın günlük hareketlerine ve ayağa kalkmasına geçilmesi gerekir. yapılacak olan protez uzva göre hareket eder, yani sağlam bacakla yürüyemiyorsa protezle de yürüyebilmek kolay olmayacaktır.

Psikolojik Durumu

Yeni ampute olan birisi psikolojik bir depresyona girebilir. Bundan 15–20 yıl öncesine göre bugün çok daha başarılı sonuçlar alınabiliyor olması ise psikolojik durumu biraz daha geride bırakmıştır. Ancak hastanın böyle bir durumda mutlaka uzmana danışması gerekir.