Evden Çalışırken Çıkan Ortopedik Rahatsızlıklar ve Öneriler

Koronavirüsün hayatımızı girmesiyle bir çok şirket homeworking çalışma sistemine geçti. Bu durum bir takım ortopedik rahatsızlıkları da beraberinde getiriyor. Bunun en önemli sebebi olarak da bilgisayar başında çok uzun süre konforsuz biçimde oturmak ve hareketsiz kalmak sayılabilir. Fakat alınacak bazı önlemlerle bu rahatsızlıklar yaşanmadan önüne geçmek mümkün olabiliyor. Çalışanın ev ortamında ergonomiyi sağlaması, masa başındaki duruşuna dikkat etmesi ve hareketi günlük rutinine dahil etmesi, söz konusu hastalıkları önleme konusunda kişiye ayrıcalık sağlayacaktır.

Pandemiyle Yaygınlaşan Ortopedik Rahatsızlıklar

Bilgisayar başında uzun süre aynı pozisyonda kalmak kaslarımızı aynı şekilde kasılı tutmamıza sebep olur. Sürekli aynı hareketi yapankaslarımızın yorulması, sertleşmesi ve esnekliğini yitirmesiyle kaslarda ağrılar ve sinir sıkışmaları oluşabilmektedir. Koronavirüs sürecinde evde çalışanlarda oluşan şikayetlerin başında boyun, omuz, kol, sırt, diz ve el bileği ağrısı geliyor. Tedavi edilmeyen bu rahatsızlıklar kas ve eklem hastalıklarına, kireçlenmelere, bel ve boyun fıtığına kadar gidebiliyor.

Boyun Ağrıları: Genellikle çalışanın masasının ve sandalyesinin kendine uygun ayarlanmaması sonucu ortaya çıkar. Başın sürekli öne eğik olması boyun arkasındaki kasların ve bağların gerilmesine ve bu bölgedeki kavisli yapının bozulmasına yol açar. Bu durumun klinik sonucu boyun düzleşmesi, kas sertleşmesi ve ağrısıdır.

Omuz ve Sırt Ağrıları: Boynun öne eğik olması omuzların da öne ve aşağıya düşmesine sebep olur. Sırttaki kamburlaşma artar. Bu durum sırt ve omuz ağrılarına, omuz düşüklüğüne bağlı sinir sıkışmalarına, kollarda uyuşma ve ağrıya yol açar.

El-Bilek Ağrıları:  Saatlerce mouse kullanılması sonucu el bileği devamlı aynı hareketi tekrar eder. Bu durum bilek içinden geçen sinirlerde sıkışma meydana getirir. Sonucunda daha çok geceleri ortaya çıkan el ve bilek ağrıları oluşur. Tedavi edilmeyen durumlarda el kaslarının incelmesi ve kuvvet kaybı görülür.

Diz ağrıları: Uzun süre dizi bükülü tutmak, o bölgedeki kan akışını yavaşlatır ve diz kıkırdaklarını zayıflatır.Başlarda önemsemediğimiz bu ağrılar ilerleyen dönemlerde artarak  dizde kireçlenmelere neden olur.

Bel ağrıları:  Öne doğru eğilerek oturmak bel bölgesine gereğinden fazla yük bindirir. Yumuşak dokuların zorlanarak zarar görmesiyle bel ağrıları oluşabilmektedir. Gerekli önlem alınmazsa ilerleyen dönemlerde bel fıtığı ve skolyoz gibi  rahatsızlıklara sebep olur.

Bu rahatsızlıkları göz ardı etmemek ve gerekli önlemleri almak, ilerleyen dönemlerde ağrılarınızın kronikleşmesinin  ve duruş bozuklukları yaşamanızın önüne geçmek adına önemli olabilmektedir. Geçmeyen ağrılarınız oluşmaya başlamışsa bir uzmana görünmeniz faydalı olacaktır.

Önlemimiz Ne Olmalı?

• Ofis konforunu evinize getirin.
  • Bilgisayar ekranını yüzünüzün tam karşısına gelecek şekilde yerleştirin.
  • Bilgisayarınızı bir kol uzaklığına koyun.
  • Mouse pad kullanın.
  • Sırt açısı, bel desteği ve yüksekliği ayarlanabilen sandalye kullanın.
  • Boyu ayarlanabilen masa kullanın.
  • Ayaklarınızın altına basamak yerleştirin.
  • Çalışırken duruşunuzu düzeltin.
  • Dik oturun.
  • Boynunuzu düz tutmaya gayret edin.
  • Sırtınızı yaslayın.
  • Kalçanın arka tarafını sandalyeye yaslayın.
  • Omuzlarınızı rahat bırakın.
  • Elleriniz ve dirseğinizi aynı mesafede tutun.
  • Ayaklarınızla yere tam basın.
  • Hareket edin.
  • Pozisyonunuzu sürekli değiştirin ve tekrar uygun pozisyona geçin.
  • Hareket halinde olun.
  • 20 dakikada bir ikişer dakikalık aralar verin.
  • Evde kısa yürüyüşler yapın.
  • Saatte bir esneme egzersizleri yapın.
  • Nefes egzersizleri yapın.
  • Boynunuzu gevşetici egzersizler yapın.
  • El bileği hareketleri ile bilek kaslarınızı çalıştırın.
Evden Çalışırken Çıkan Ortopedik Rahatsızlıklar ve Öneriler

Bunları yapmayın!

• Ani hareketlerden kaçının.
  • Sırtınızı eğmeyin.
  • Bileğinizi sert zeminlere dayamayın.
  • Yerinizden kalkmadan yerden bir şey almayın.